Contengan diriku ..

My photo
Catatan dan tulisan menjadi teman pengganti diri ini bila sepi.. Aku hanya seorang manusia biasa, terlahir ke dunia kerana cinta ibu dan ayah.. Mencintai semua orang yg mencintai diri ini.. Kebaikan bukan untuk dipamerkan, tetapi diamalkan.. "Jangan Menilai Aku Dari Kaca Luar" Sekian :)

Sunday 6 January 2013

Rahsia di Sebalik Awan :)

Assalamualaikum,
Dear Blog..

Semalam.. puas aku membebel yang bukan fakta kat blog aku ni, siap conteng² bagai...hehe..
Jadi aku ingat.. 
Pada waktu malam yang semakin berubah wajah ni, 
aku nak tumpahkan sedikit perkongsian idea pada papan keyboard aku ni lah..

Mula² aku tak ada idea nak tulis apa tau, tp..
thanks to my senior a.k.a roommate aku, sebab dia bg tajuk ni :)

Poof!!! Idea's coming ~~
Tadaaa~~ Rahsia di Sebalik Awan :)

Sumber 1 :
ScienceDaily (Mar. 5, 2012)
Awan memiliki efek yang mendalam pada iklim, tapi yang kita tahu tentang pembentukan awan sangat sedikit. Erika SundĂ©n sudah mempelajari bagaimana partikel awan yang luar biasa kecil bisa membuang kelebihan energi (catatan : pembuangan panas laten / energi sangat berpengaruh terhadap cuaca). Pengetahuan ini diperlukan untuk memahami proses-proses di atmosfera yang berpengaruh terhadap perubahan cuaca global. 

Sumber 2 : 
Memantau.Blogspot.Com
Jika langit sedang cerah, kita bisa melihat awan di langit. Awan tersebut terlihat seperti kapas-kapas yang sedang terbang di langit. Jika langit sedang cerah, maka awan akan terlihat berwarna putih. Sering kali kita lihat awan putih dengan berbagai bentuk. Kadang-kadang bergumpal-gumpal, kadang tersebar tipis, berbentuk seperti sisik ikan, atau bergaris-garis seperti serat. Sebentar terlihat bergumpal, tak lama kemudian berubah bentuk, bertebaran dibawa angin.

Memang, bentuk awan selalu berubah-ubah mengikuti keadaan cuaca. Sering kali awan berbentuk indah bagaikan lukisan di langit. Lihatlah di puncak gunung yang tinggi, akan terlihat awan yang memayungi gunung itu. Sungguh indah bukan? Itulah salah satu dari kekuasaan Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi beserta isinya ini. Lalu, kira-kira bagaimana ya awan itu terbentuk?


Diawali dari turunnya hujan, kemudian sinar/cahaya Matahari yang sampai di permukaan bumi, lantas diserap bumi, tumbuhan, tanah, sungai, danau dan laut, sehingga menyebabkan air menguap. Wap air naik ke udara atau atmosfer. Wap air naik semakin lama semakin tinggi karena tekanan udara di dekat permukaan bumi lebih besar dibandingkan di atmosfer bagian atas. Semakin ke atas, suhu atmosfer juga semakin dingin, maka uap air mengembun pada debu-debu atmosfer, membentuk titik air yang sangat halus berukuran 2 - 100 mm (1 mm = 1 / 1.000.000 meter). Tanpa adanya debu atmosfer, yang disebut aerosol, pengembunan tidak mudah terjadi. Miliaran titik-titik air tersebut kemudian berkumpul membentuk awan. 

Terdapat 10 jenis awan yang pelbagai bentuk. 
Subhanallah, cantik² semuanya ciptaan Allah :)

Cuba korang tengok gambar² ni..














Haa... Amacam?? Cantikkan awan² yang aku tunjuk kat korang ni? Macam² bentuk dan rupa yang Allah ciptakan untuk halwa pandangan kita di atas muka bumi ini..

Okay.. Korang pun dah tahu serba sedikit macam mana awan itu terhasil kan?
Sekarang ni aku nak kongsi sedikit cerita tentang awan (daripada perspektif kehidupan)..

Jika korang perhatikan, 
awan² yang terdiri daripada pelbagai asal usul kejadian ni semua datangnya daripada Allah, 
Serba indah, tak ada satu pun yang tercela pada pandanganNya :)

Begitu juga dengan kecantikan manusia,
Potongan ayat daripada filem musikal Melayu "Hoore Hoore" yang berbunyi...
"Setiap penciptaan Tuhan itu tidak sia², Allah dah cipta mengikut kehendak-Nya dengan sempurna. 
Dah indah, dah cantik.. Cuma kita perlu keluarkan dari dalam diri kita sendiri.."

"Cantik seseorang itu berbeza dan tak sama.."

Di sini aku nak bagi pendapat aku versi original tau..
Kecantikan seseorang manusia tak terlihat pada wajahnya, tapi pada hatinya. Kadang² adakalanya hati kita sedang bersedih, tetapi wajah masih mengukir senyuman yang paling manis.  
Maksud aku kat sini, jika kita lihat pada cantiknya awan, mendungnya hanya terlihat apabila ia tidak mampu menahan air yang sudah memenuhi dada langit. Dan di saat turunnya hujan, gugur membasahi bumi, saat itulah awan itu menangis.. Dan kita harus menjadikan awan itu sebagai contoh.. 
Awan yang letaknya Maha Tinggi pun tetap kalah dengan langit. 
Apa yang dapat aku simpulkan di sini ialah setinggi mana pun kita berada. jangan pernah sombong dengan apa yang kita ada, ingatan untuk aku jugak ni :)

Allah itu Maha Hebat.. 
Dia mendatangkan segala rasa, dan dia jugalah yang menghilangkan segala duka..
Sedikit pengisian ini aku harap walaupun hanya menjadi contengan aku pada dashboard blog aku ni, tapi sekurang²nya dapat memberikan manfaat kepada yang sudi membaca.

Sekian, dan terima kasih..
Jika ada sebarang perkongsian idea, silakan. Aku okay je korang :)

BilaCeritaTercipta.Blogspot.Com-NynaEts" aku menulis pada 6/1/2013, 1.29 a.m :)




No comments:

Post a Comment